Saturday, September 20, 2014

OV Chipkaart - Het vervolg

Na mijn verhaal over de OV chipkaart heb ik inmiddels reacties gekregen van Milou Brinks
van Klantenservice OV-chipkaart, die erop wijst dat op een aantal plaatsen toch echt al met een credit kaart betaald kan worden. (De Zaanse Schans echter, station Koog Zaandijk, ontbreekt op deze lijst, en dit is toch echt een toeristen-trekker). Verder meldt ze dat als ik nog vragen heb het 0900 nummer kan bellen voor 50 cent per minuut.

Wat?  50 cent per minuut?  Om informatie te vragen over een service waar ik voor moet betalen? Dat is toch niet meer van deze tijd mensen? Geen enkel bedrijf in de Verenigde Staten die voor klantenservice geld durft te vragen, dan zijn ze binnen de kortste keren kopje onder.  O ja, wacht, OV-Chipkaart heeft geen concurrenten, het is een staats-bedrijf, een monopolie en als dusdanig kunnen ze doen wat ze willen.

Verder meldt het hoofd van de afdeling vervoersketen, Mw. Drs. M.M.J. Streefkerk-Arts mij dat per 1 augustus 90% van de automaten krediet kaarten accepteert.  Wel moet je 50 cent extra betalen voor deze "service".  O, en als je dan ook nog een wegwerp chip-kaart koopt kost dat je nog 1 euro extra. Dus voor mijn gezin is het al 4.50 duurder, alleen omdat ik niet in Nederland woon en geen chipkaart op naam heb staan.

Het mooste van het hele verhaal is echter een bericht uit de Telegraaf vandaag.  De heer Timo Huges heeft het helemaal door, de OV-chipkaart was misschien tien jaar geleden een innovatief product, maar als je de polderpolitiek met techniek laat spelen wordt het een rommeltje.  Hopelijk heeft de heer Huges verstand van zaken.  Een ding ben ik 100% met hem eens: De OV-Chipkaart is niet meer van deze tijd, is het nooit geweest ook.



Topman NS hekelt ov- chipkaart

Harry van Gelder
AMSTERDAM - „Reizen met de ov-chipkaart is soms een hele opgave en de vorm van betaling is niet meer van deze tijd.” Dat zegt NS-topman Timo Huges in deze krant. Huges, die nu bijna een jaar aan de top van de NS staat, vindt de ov-chipkaart verre van ideaal.
De felle kritiek van Huges is opmerkelijk, omdat de kaart pas in juni van dit jaar is ingevoerd. „Met kinderen of familie reizen is bijvoorbeeld een grote uitdaging. Van tevoren moet je heel veel geld op kaarten laden. Dat is niet meer van deze tijd.”

No comments: