Thursday, March 01, 2007

Luftikid, of vlieg-em-eruit

Wij proberen tickets te boeken op de site van LTU. Ze hebben een prima prijs die honderden dollars goedkoper is dan andere maatschappijen. Nou, dan kopen we drie plaatsen en nemen Julia's auto-stoel mee, die is tenslotte goed-gekeurd door de Federal Aviation Agency voor vliegtuigen. En dan komt de Duitse Arrogantie om de hoek kijken.

De duitse regering laat maar vijf(!) verschillende autozitjes toe op vliegtuigen. Drie hiervan zijn voor kinderen lichter dan tien kilo, en de resterende twee zijn niet meer te koop.

Bij navraag bij de luchtvaartmaatschappij kregen we nul op het request. We schakelden de FAA (Federal Aviation Agency) en de CPU van de FTA (Consumer Protection Unit of the Federal Transportation Agency) in. Deze namen onmiddelijk kontakt op met LTU en hebben een lijn uitgegooid naar het hoofdkwartier in Dusseldorf voor opheldering.

Kijk, het is namelijk zo dat als een Duitser op een Amerikaans vliegtuig naar Amerika vliegt, hij zijn mercedes of bmw kinderzitje gewoon mee kan nemen. Een Amerikaan echter kan niet zijn Amerikaans zitje op een Duits vliegtuig meenemen. Dit ruikt naar protectionisme. De Duitse markt wil zorgen dat Duitsers en anderen die Duits vliegen, een Duits zitje kopen.

De FAA is nu niet blij. Ze gaan namelijk binnenkort verplichten dat alle kinderen onder de twee in een zitje in een stoel gesjord worden. Dat betekent dat een luchtvaartmaatschappij daar zich aan moet houden willen ze Amerika aandoen. Dus als ik als Amerikaan geen Duits zitje kan kopen, en geloof me, dat kan niet, dan kan ik daaraan niet voldoen, en kan de FAA de luchtvaartmaatschappij de licentie om op Amerika te vliegen intrekken.

We hebben ook de locale media ingeschakeld, de kop "Duitse vlieg industrie onveilig voor Amerikaanse baby's" zal het nodige losmaken.

Intussen hebben wij echter alleen maar de keus om
1) met een Amerikaanse of Nederlandse maatschappij te vliegen voor zo'n $1500 per ticket
2) Julia op schoot te nemen in een LTU toestel voor $700 per ticket.

Hier is nog een foto van een van de Duitse super zitjes, klein detail, het is opblaasbaar en als de druk uit de kabine zou dalen, explodeert het hele geval want er zit geen overdruk ventiel in. Ja, de Duitse zitjes zijn echt veilig!

2 comments:

Unknown said...

Tja. Als ik in de winter in Duitsland moeten rijden, moeten er verplicht winterbanden op. Wil ik in Oostenrijk, Tjechië en binnenkort ook België rijden, dan moet ik een lokaal wegenvignet aanschaffen. Hoezo één europa? Ik vind het dapper dat je het opneemt tegen de LTU. Ik vraag mij alleen af of het alleen duitse arrogantie is. Ongetwijfeld zal het ook te maken hebben dat de LTU in duitsland verzekeringen heeft lopen, bijvoorbeeld voor uitkeringen na vliegtuigcrashes. Zo'n verzekeringsmaatschappij verlangt dan kinderzitjes die door de duitse TNO (TUV?) zijn goedgekeurd. Een lokale duitse verzekeringsmaatschappij kan niet logischerwijs automatisch alle internationale kinderzitjes goedkeuren. Nu zal een Amerikaanse typegoedkeuring best goed zijn, maar een Oegandese waarschijnlijk minder. Misschien zou een vliegtuigmaatschappij de mogelijkheid moeten geven voor een non-liability agreement zodat jij jouw eigen zitje mag meenemen maar de verzekeringsmaatschappij niet hoeft uit te keren in het geval van letsel. Maar wil je dat zelf?
Joh, check ff op ebay.nl en koop zo'n zitje (Römer King) voor 25 euro. Opsturen hoeft niet, ik kom hem wel langsbrengen ;-)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.