Monday, June 26, 2006

Portugal - Holland

"Voetbal," zo sprak ik tegen mijn Amerikaanse vrienden, "Voetbal is de sport van de beschaafde landen." Ik benadrukte dat voetbal een vriendelijke sport is die landen dichter naar elkaar toe brengt en dat de reden is dat ze geen helmen en zo dragen, zoals bij american footbal, is omdat het er vriendelijker aan toegaat. Ook schepte ik op over het Nederlands elftal, waar ik een goede hoop voor had, al was de opzet van Van Basten voor deze wedstrijd wat twijfelachtig.


Maar wat ik afgelopen zondag gezien heb maakte mij diep beschaamd voor de voetbalsport en voor mijn land in het bijzonder. Wat een enorme afgang, de kaarten regen hield niet op, geel, rood, ik kreeg er een groene waas van voor mijn ogen.


Met de staart tussen de benen ging het Nederlands elftal naar huis, een diepe indruk achterlatend van hoe voetbal in internationaal verband niet moet. Niet dat de Portugezen veel netter waren, absoluut niet, maar Nederland liet zich van zijn slechtste kant zien. Als van Basten zelf een portugees op zijn oog had geslagen had het niet veel erger geweest.


Van Nistelrooy op de bank, en dan Cocu, die met zijn 36 zijn beste jaren wel gehad heeft. Was dit het "vernieuwende" voetbal Marco? Nou, dan ga ik volgend jaar lekker de SuperBowl kijken, daar hoef ik tenminste niet van te braken.


Marco, je was een kanjer van een voetballer, maar als bondscoach heb je een diep trieste indruk achtergelaten. Ga je memoires schrijven, en hang je pet in de wilgen, dit soort vernieuwingen in de voetbal, daar kunnen we buiten!

No comments: